Waarom is zakelijk VoIP bellen zo interessant?

1 maart 2017 Charl van Liempd Nieuws

Wat is VoIP

In dit blog gaan we verder in op de vraag: “Waarom is VoIP bellen voor ieder bedrijf toch zo interessant?”. Om dat antwoord te kunnen geven volgt eerst een korte uitleg over wat VoIP eigenlijk is.

VoIP staat voor Voice over IP. Dat betekent dat het internet of een ander IP-netwerk wordt gebruikt voor (spraak)telefonie. Normaal gesproken gaat er data over de internetverbinding. In dit geval wordt het mogelijk om naast data ook spraak over hetzelfde netwerk te transporteren. Zodoende is het mogelijk om maar één in plaats van twee verschillende netwerken te gebruiken en onderhouden. De voorloper van deze technologie bestaat al sinds 1976 maar was beperkt in haar mogelijkheden. Sinds 1998 kun je middels VoIP naar ieder toestel bellen.

Voordelen VoIP bellen

De voordelen van zakelijk VoIP bellen zijn talrijk. Maar waar zit hem dat nu precies in? We vragen het Charl van Liempd, Telecom specialist en Mede Eigenaar van Z!N telecom. “Het eerste voordeel dat we noemen is dat bellen via internet simpelweg goedkoper is dan bellen via een traditionele telefoonlijn (analoog) of via ISDN. Daarnaast is HD bellen met VoIP mogelijk. De kwaliteit van de verbinding is dan zo goed dat het net is of iemand naast je staat”, licht Van Liempd toe.

Verder heb je voor bellen over een ISDN kabel een telefooncentrale nodig om meerdere telefoontoestellen te kunnen aansluiten. Ook het gebruik van bijvoorbeeld een keuzemenu of wachtrij is alleen mogelijk als er een telefooncentrale aanwezig is. Zodra je VoIP gebruikt bieden veel providers het zogenaamde “Hosted VoIP” aan waarbij er gebruik kan worden gemaakt van professionele telefooncentrale functies in de cloud. Hieronder een opsomming van een aantal voordelen die VoIP bellen biedt:

  • Gemiddeld 25% maar soms 70% besparen op telefoonkosten (bron: VoIP.nl)
  • Betere geluidskwaliteit en de mogelijkheid tot HD bellen
  • Er kunnen nieuwe toepassingen worden ontwikkeld
  • Thuiswerken: overal waar internet beschikbaar is kun je bellen en inkomende gesprekken ontvangen via het zakelijke telefoonnummer
  • Meerdere vestigingen makkelijk aansluiten op de VoIP centrale
  • Flexibel en schaalbaar: VoIP groeit mee met uw onderneming, zonder dat er grote investeringen gedaan moeten worden. Het aansluiten van een IP telefoontoestel op internet is voldoende. Via een beveiligde web interface kun je eenvoudig instellen wat nodig is. Nieuwe medewerker erbij? Nieuw nummer toevoegen? Het is in principe allemaal eenvoudig zelf te regelen zonder afhankelijkheid van een provider bijvoorbeeld
  • Voicemail per e-mail ontvangen: als voicemail ingesteld is kun je ervoor kiezen om voicemails per email te ontvangen. Dit kan bijvoorbeeld handig zijn als je niet op kantoor aanwezig bent
  • Doorschakelen op vaste tijden: het is met VoIP bellen mogelijk om tussen bepaalde tijden standaard de zakelijke telefoon door te schakelen
  • Onbeperkt aantal lijnen mits voldoende bandbreedte (let op: abonnementsstructuur kan verschillen per provider)
  • Makkelijk te integreren met andere software: VoIP biedt de mogelijkheid om een koppeling met bijvoorbeeld een CRM oplossing of een alarmsysteem te maken
  • Bereikbaar blijven bij internetstoring is mogelijk met een Hosted VoIP. Dan wordt gedetecteerd als er een storing is en wordt het inkomende gesprek bijvoorbeeld doorgezet naar een mobiel toestel

Nadelen zakelijk internet bellen

Eigenlijk zijn er niet zo heel veel nadelen om zakelijk te gaan bellen over VoIP. Wel is een goede router en modem van belang. Toch adviseert Z!N telecom om de volgende zaken in overweging te nemen.

  • Internetverbinding: voor internet bellen of VoIP bellen is altijd een internetverbinding nodig om te kunnen bellen en bereikbaar te zijn. De meeste bedrijven gebruiken dan ook een Hosted VoIP oplossing. Zo wordt via een internetverbinding contact gelegd met een telefooncentrale in de cloud. Dit biedt een aantal zekerheden die interessant zijn voor bedrijven die willen bellen via Voice over IP
  • VoIP telefoon: het is niet noodzakelijk maar wel aan te raden om een VoIP toestel te gebruiken. Er zijn ook andere oplossingen maar vaak werken dan functies zoals ‘sneltoetsen’ niet (goed) meer
  • Een verouderd netwerk kan ervoor zorgen dat VoIP niet goed werkt. Een netwerk upgrade is dan de oplossing

Zakelijk VoIP gebruiken is met recht een aanrader

Gezien de waslijst aan voordelen voor bedrijven adviseert Z!N telecom dan ook om over te stappen op VoIP bellen. Niet voor niets is het binnen de meeste bedrijven inmiddels gemeengoed geworden. “Het is aan te raden om je persoonlijk te laten adviseren. Iedere situatie is vaak toch net weer even anders. Bovenal is er veel mogelijk en je wil wel de juiste oplossing voor je bedrijf”, sluit Van Liempd af.

Could not resolve host: urls.api.twitter.com